torsdag 2 augusti 2012

Återbesök på Teknikens och sjöfartens museum


Idag var jag och pappa iväg på ännu en utflykt, denna gång till Tekniska museet i Malmö, där det finns en u-båt. I och för sig var vi där även förra sommaren, men eftersom jag inte är så gammal kommer jag inte alltid ihåg var jag tidigare varit och då kan man ju ha kul på samma ställe fler gånger.



U-båten var det ja... I den var det så trångt att det krävdes fisheye för att kunna plåta miljön. Pappa passade också på att ta en HDR-bild, vilket innebär att man tar flera exponeringar av ett motiv som innehåller större kontraster än kameran kan återge i en enda bild och slår samman dem i datorn för att få täckning överallt. Han stack in kameran genom ett galler och tog tre exponeringar från 1,3 till 8 sekunder (och lyckades klara sig utan stativ genom att pressa den hårt mot gallret). Här satt nog sjömännen och drack rom en gång i tiden.



Fisheye-gluggen kom också till pass för att plåta mig inne i förarhytten på ett tåg...



...och för att få ett annorlunda perspektiv när jag testade denna motionscykel, som man kan tända lampor med på en vägg genom att trampa på för fullt.



Där fanns också ett gorillaskelett...



...samt diverse fordon att testa, som en gammal traktor...



...och en båt, den senare i det nya lekrummet som var allra roligast.



Mycket sjöfart var det visst. Fast den här kikaren funkade tyvärr inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar