tisdag 2 augusti 2011

Felix i Blekinge


I slutet av juli var jag och pappa på en långhelg i Blekinge tillsammans med Adrian, Farbror Frippe och Tant Bibbi. Vi bodde i en stuga som tillhör Adrians mormor och morfar.



Vi hjälpte till att ta hand om trädgården. Även om det regnade nästan hela tiden kan det ju behövas vattning, inte minst av stenarna i gräsmattan.



Här i en intilliggande friggebod låtsades vi att det bodde kor.



Pappa sökte lite kreativa bildvinklar och plåtade mig genom staketet till verandan.



Vi gjorde också ett par utflykter, bland annat till Kreativum i Karlshamn. Där testade jag ett jättelikt labyrintspel...



...och fixade med något slags mattepussel...



...samt lyckades hålla en liten boll i luften med en blåsmojäng.



En annan dag åkte vi till Ronneby, där det anordnades ett stort barnkalas på ett av stans centrala torg.



Där fick man ballonger...



...och så busade jag med Farbror Frippe...



...vars ballong jag jagade...



...med stor förtjusning.



Om man ritade en teckning och lämnade in i ett av stånden...



...så fick man en ny, fin badboll, vilket var särskilt lägligt eftersom jag och pappa har pajat alla våra andra genom idogt fotbollsspelande.



I Ronneby finns en å med en liten fors, som pappa försökte plåta med långa slutartider för att få lite sjysst oskärpa i vattnet. Eftersom han inte hade något stativ med sig krävdes det lite kompromisser och ganska många försök för att få till den här bilden med 0,6 sekunders slutartid.



Intill forsen fanns också ett museum, där pappa upptäckte det ideala porträttljuset. Eftersom jag då var törstig krävdes det stor list och övertalningsförmåga från pappas sida för att få mig att sitta stilla och posera för några snabba skott, men som tur var lyckades han för snyggare ljus än så hittar man ju sällan.



I Skönevik badade vissa, men inte jag.



Fast jag testade ett cyklopöga, som några kids hade med sig till stranden.



Sen gjorde jag några kul miner...



...som pappa förevigade...



...medan jag trilskades lite grann.



Vi skulle nämligen fiska, men jag fick inte gå ut på bryggan utan flytväst. Flytvästen vägrade jag dock att ta på mig, så jag satt vid sidan av och lekte med ett metspö medan Adrian fiskade.



Fast till slut vann jag utnötningskriget och pappa släppte ut mig på bryggan ändå, om än under sträng övervakning...



...fast trots Farbror Frippes hjälp fick varken jag eller Adrian någon firre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar