måndag 6 maj 2013

Felix i Fjollträsk

 

I helgen åkte jag och pappa till Sveriges huvudstad Fjollträsk. Där har pappa varit många gånger förr, men för min del var det första gången.



Jag var oerhört uppspelt under hela resan. Vi åkte först tåg i många timmar för att komma dit, vilket var ett nöje i sig. När vi var framme roade vi oss vidare med att åka tunnelbana och spårvagn, promenera omkring på stan och se gatuuppträden...



...och avlägga visit på pappas favoritplejs Fotografiska.



Fast innan vi gick in där hade vi picknick utanför.



På Fotografiska såg vi utställningar av två farbröder som hette Henri Cartier-Bresson (som pappa sa var mycket känd) och Ruud van Empel samt en tant som hette Anna Clarén. Det är en av tantens bilder som syns i bakgrunden här...



Sen kollade vi in stadsdelen Söder.



Och så bodde vi på något som kallas hotell, ett hus där man pröjsar pengar (en hel del, enligt pappa) så får man äta och bo där.



På kvällarna ingick en middagsbuffé, som vi försåg oss av. Där fanns också ett spännande system av korridorer som vi gick runt i.



Egentligen var vi där för att gå på dop. Min nästkusin Edvard fick sitt namn av en farbror med konstiga kläder. Här håller pappas kusin fram honom, medan farbrorn läser konstigheter ur en bok.



Sen tvättade farbrorn huvudet på honom.



Det var inte bara pappa som plåtade.



Mina släktingar var på plats. Här skymtar i tur och ordning kusinerna Lukas och Liam, Sabina (som väl kan betraktas som ingift) och pappas syster Tant Helena...



...och i samband med förtäringen efteråt poserade de igen och såg ut som ett rockband.



Tant Helena lånar Edvard...



 ...och jag kränger glass efter att vi till slut hittat ett mjölkfritt alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar