måndag 16 juli 2012

Brf Lillekrok som panorama


Så här ser det ut i Brf Lillekrok på Kobjer i Lund, sett via ett 180 graders panorama (11 bilder sammansatta i Photoshop). Jag, Felix, Östen (=hund) och Majken (=katt) bor i den närmaste gavelbostaden i vänstra längan. Förrådet med röd brevlåda är alltså mitt, liksom den ljusblå C5:an utanför. Innanför fönstren på ovanvåningen ligger mitt sovrum. I de vänstra respektive högra hörnen av bilden skymtar en gångstig och en häck. Dessa utgör en och samma häck respektive stig, men har separerats via fotografens perspektiv. Jag stod alltså på stigen när jag plåtade.



På denna andra bild har jag flyttat mig en sisådär 25-30 meter ner på stigen och fångat allmänningen och min egen länga från väster (och denna gång krävdes nio källbilder). Min täppa är alltså den innanför häcken med den lilla vita grinden.



Den tredje bilden föreställer min radhuslänga framifrån och består av 13 källbilder sammanslagna till en megavy.

Photoshop har automatiska funktioner för att limma ihop bilder till panoraman, men de visade sig fungera sämre än jag trodde. Det krävdes därför en till två timmars pillande i datorn per styck för att korrigera programmets brister och få till det som det ska se ut. Kul var det i alla fall, så det blir nog fler alster i denna stil framöver.

Eftersom bilderna blir ganska små i bloggspalten rekommenderar jag att man klickar direkt på dem, så att man får se dem i större format.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar