söndag 9 september 2012

Tivoli


Idag stack jag och pappa till Köpenhamn, som ligger i Danmark, som i sin tur ligger utomlands. När jag var liten trodde jag att det hette "utbalans", men nu vet jag bättre än så.



Vi satte fötterna på danskt territorium i syfte att kolla in Madame Tussauds vaxkabinett med dockor som ser ut som människor. Mamma och pappa var där tillsammans en gång för länge sedan när jag inte fanns. Nu när jag äntligen finns visade sig tyvärr att Madame Tussauds vaxkabinett inte längre gör det. Detta plejs lades visst ner för ett antal år sedan, vilket var lite snopet.



Istället gick vi på tivoli, vilket var minst lika bra.



Tidigare tyckte jag att det var lite läskigt med tivoli, men nu har jag kommit över all rädsla. Vi åkte pariserhjul (två stycken faktiskt)...



...och de här flygplanen...



...som jag här kör medan pappa åker med på bönpallen. Till min stora förtjusning lyckades vi lägga vantarna på ett blått plan.



Sedan åkte vi en slags fiskkarusell som gick väldans fort, där man kunde höja och sänka fisken med en spak.



På en annan karusell med vilda djur lyckades vi ockupera giraffen, där man satt mycket högre upp än på de andra djuren. Utöver dessa grejer åkte vi berg-och-dalbana, vilket var världspremiär för min del, och en rad andra fräcka grejer. Det var inte alltid så lätt att plåta och man var dessutom ofta tvungen att lämna kameror och väskor ifrån sig för att få lov att åka, så pappa fick inte så många actionbilder som han önskade. På tal om pappa, så visade han för övrigt oanade takter och bangade heller inte för riktigt läskiga tivolimojänger trots att han är stor.



Vi hade matsäck med oss...



...och så här uppsluppen var jag under picknicken.



Sockervadd är en av mina favoriter.



Det ser ut som bomull, men smakar sött och smaskigt...



...och är väldigt kladdigt, så pappa fick tvätta av mig på en toalett efteråt.



Pickick var det ja... Här kränger vi de sista mackorna innan hemfärden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar