tisdag 27 december 2011

Julafton för tredje gången


Julen 2011 blev helt annorlunda än alla mina övriga jular. Några dagar före julafton avled farfar plötsligt och oväntat. Vi satt sedan i helgen under stor sorg och öppnade paket som han hade köpt åt oss. Annars var det julafton tre dagar i rad för min del. På den ordinarie julafton firade jag med mamma och hennes släkt och på juldagen med pappa och hans anhöriga. På annandagen var det julafton för tredje och sista gången i år, nu med pappas och min bonusfamilj. Chiara var på gott humör...



...och det var också Alba, även om hon här ser samlad ut.



Chiara spexade emellertid desto mer...



...även om hon ibland låtsades se sur ut.



Mamma Tina plockade fram mat ur kylskåpet och pappa och jag bidrog med morotspaj, ostkrustader och bröd.



Alba och jag preparerade godiset, bland annat denna påse med fyrkantiga kolabitar som jag lyckades tjata till mig av pappa i affären.



Tina åt hjärtformade geléhallon.



Efter maten var det julklappsutdelning. Eftersom tomten hade jobbat färdigt för i år fick vi distribuera paketen själva. Här får jag ett stort Emil i Lönneberga-pussel med hundra bitar, som jag och pappa byggde dagen därpå. Därtill fick jag en Pippi Långstrump-bok och fotbollsbilder.


 

 Pappa fick en bok, teaterbiljetter och ett spel, som Chiara hade gjort.



Här har Tina precis packat upp Felix-kalendern för 2012...



...som hon bläddrar i.



Och när hon öppnade sitt lilla paket med dammsugarpåsar...



...insåg hon att det fanns en ny dammsugare i det stora paketet.



Efter julklappsutdelningen blev en del väldigt sysselsatta med sina julklappar. Chiara mekade med sin mobiltelefon...



...både länge och väl...



...och Tina läste manualen till Albas Kalle kunskapsspel...



...men Alba snappade snart på egen hand hur man skulle göra och satt sedan och spelade resten av kvällen.



Själv stökade jag till det. Alba, Chiara och Tina har en massa roliga kläder att ta på sig...



...och jag uppträdde bland annat i skepnad av pepparkaksgubbe...



...vilket jag också försökte få Chiara att göra, men hon var som sagt uppslukad av sin telefon...



...så jag letade upp andra saker att klä på mig.



Efter ett tag blev jag väldigt pömsig...



...men fick förnyade krafter efter en lur och fortsatte med att leka servitör. Här bjuder jag Tina på kaffe...



...och här får hon något annat, som jag inte längre kommer ihåg vad det var.



Pappa sprang som vanligt efter alla andra med kameran i högsta hugg. Han hade en hel del problem med att få tjusiga bilder på den inte alldeles fotogeniska Tina...



...som har en benägenhet att stelna till så fort kameran riktas mot henne. Hon tycker nog bättre om att engagera sig i djupa diskussioner om viktiga saker istället.



Fast efter ett tag kom Chiara till pappas undsättning...



...och då slappnade hon äntligen av...



...så pappa fick sina snygga bilder trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar