söndag 17 juli 2011

Felix och släkten


Idag var det dags för sommarens sedvanliga släktträff hos farfar och hans sambo Marianne. På senare tid har jag alltmer börjat förstå hur släktbanden hänger ihop, typ vem som legat i vems mage, att farfar inte bara är min farfar utan också pappas pappa och sådana komplicerade saker. I takt med dessa insikter har jag blivit intresserad av släktförhållanden. Innan sammankomsten åkte jag och pappa därför till en kyrkogård, som jag tidigare aldrig besökt, där min farmor sedan länge ligger nedgrävd i marken. Jag valde själv ut röda rosor till henne i blomsteraffären, som vi sedan planterade på hennes grav (de skymtar för övrigt längst till vänster i blomraden). Jag vattnade sedan alla blommor väl, så att de skulle trivas i sommarvärmen. Innan vi åkte därifrån kollade vi på fler gravar, bland annat på en där det låg en tant som under sin livstid var pappas farmor och som någon gång på medeltiden kånkade runt på min farfar i sin mage. Haja att farfar då inte ens var en liten bebis!


Efter en glasspaus åkte vi sedan till släktsammankomsten. Där fanns bland andra Farbror Uffe, som här sitter och kollar in sin nya telefon. Till vänster om honom (ja, jag kan faktiskt skilja på höger och vänster) sitter Tant Annika, som i likhet med pappa har legat i farmors mage. Fast det var länge sedan...


Och så lekte jag en del med kidsen, som till exempel Felicia (med napp) och hennes halvsyrra Sandra.


Vi lirade fotboll. Här får Jennifer iväg en rökare...


...och här är jag sopren och försöker påkalla bollförarens uppmärksamhet.


Här joxar min kusin (och tillika idol) Loa med trasan. Pappa började vid detta lag snöa in på motljusbilder...


...så här kommer en till på Loa...


...och ytterligare en, fast utan motljus. Loa har för övrigt legat i magen på...


...Tant Helena, här porträtterad i extremt motljus, som i likhet med pappa och Tant Annika i sin tur har legat i magen på farmor (hon på kyrkogården alltså). Fast det var som sagt länge sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar